Tags

Salam kawan-kawan..

Sebenarnya tengah work out entry for Trip Rinjani. Tapi suatu kegembiraan telah berlaku petang ni, jadi nak cerita pasal itu dulu.

logo-ptptn

Akhirnya saya berjaya selesaikan urusan pemabyaran balik PTPTN! Kalau segalanya dipermudahkan Allah, saya sempat bayar sebelum 30 Sept 2013. Jadi dapatlah saya 20% diskaun yang ditawarkan tu. Kalau tak, redhalah dengan ketentuan Tuhan. Ada hikmah setiap perkara tu berlaku. Dijadikan musababnya.. tentulah salah saya! Eh paham ke ayat ni? Main belasah je penggunaan bahasa. Sayalah punca kalau tak sempat nak kejar diskaun tu. Siapa suruh buat lambat-lambat! Tapi hakikatnya, Allah lah yang menggerakkan hati saya menguruskan semua ni, sama ada cepat ataupun lambat.

Walaupun macam dah terlambat, nak cerita juga peristiwa kegembiraan ini secara details. Harap semua paham.. HEHE.

.

Saya kan sibuk nak menyelesaikan pinjaman ni. Bulan August lepas baru dapat kesedaran. Padahal offer PTPTN ni dah buat lama. Ntahlah, boleh tak saya tak perasan selama ni? Dengar iklan PTPTN pun macam buat tak kisah je. Tiba-tiba bila kawan saya sebut pasal hal ni baru tersedar. Itu pun masih terfikir-fikir lagi, sayang nak guna duit KWSP tu.

Tapi bila tekad telah dibulatkan nak bayar hutang, barulah saya buat tindakan bulan lepas. Nasib baik bulan lepas, kalau bulan ni baru rasa nak buat, memang bye bye lah diskaun 20% tu.

.

Apa yang diperlukan untuk membuat bayaran PTPTN melalui tabung kedua KWSP?

1. Borang Permohonan KWSP 9H (AHL) – Pengeluaran pendidikan

Borang ni saya dapatkan dari petugas kaunter KWSP. Saya fill up form tu then and there.

2. Dapatkan salinan perjanjian yang telah disahkan

Syaratnya pula, tarikh perjanjian mestilah pada tahun 2000 dan ke atas. Ini syarat KWSP. Sayang saya ada satu pinjaman tahun 1999. Jadi tak dapatlah nak bayar. Saya cuma dapat jelaskan untuk pengajian Ijazah saja.

Kalau dah hilangkan dokumen perjanjian (macam saya), boleh mintak salinan dari PTPTN. Tapi mula-mula kena download dulu borang 20. Lepas tu pergilah ke PTPTN bersama cash RM90 di tangan. Bila dah bayar duit, urusan akan diselesaikan dalam 14 hari bekerja, kalau tak silap. Takpun 21 hari. Mereka cakap mereka boleh tolong poskan. Tapi ntah kenapa saya tak yakin dengan urusan pos, jadi saya request nak pergi ambil sendiri. Kalau nak pergi ambil sendiri, kena maklumkan dekat petugas kaunter yang kita nak ambil sendiri borang tu. Nanti dia noted dalam borang kita. Bila dokumen dah siap, anda akan di-inform melalui SMS. Sila jangan hilangkan resit bayaran, sebab kena tunjukkan bukti masa nak collect dokumen perjanjian.

Oh panjang lebar saya explain. Tahu tak ada sekali tu saya datang PTPTN dengan sia-sia sebab terlupa bawak resit bayaran. HEH. Persediaan dan pengetahuan awal tu penting juga supaya kita dapat limitkan masa urusan. Duit minyak pun dapat dijimatkan.😉

3. Salinan Transrip yang telah disahkan

Ntah kenapa bila dia cakap transkrip, saya bayangkan sijil yang ada nama subject dan CGPA tu. Dah buat salinan yang tu dan tunjukkan pada petugas di KWSP tu, baru tahu salah. Sebenarnya sijil ijazah/scroll yang kita dapat masa konvo tu. Nasib baik saya angkut file sijil tu kemana-mana. Cepat-cepat ambil dalam kereta, pergi fotostat dan serah pada dia. Tapi last-last dia ambil dua-dua sekali. *konpius*

Kalaulah tak sempat nak sahkan salinan transkrip tu, bagi saja sijil asal dan salinan pada orang kat KWSP, nanti mereka akan sahkan sendiri.

4. Penyata Baki Pinjaman dari PTPTN

Penyata ni mesti dikeluarkan oleh PTPTN dan bukannya yang kita print sendiri. Jadi sila dapatkan borang 14. Borang Permohonan Baki Pinjaman (Individu) Online dari list borang ni. Sama juga, kalau nak ambil sendiri borang tu, kena inform dekat petugas kaunter PTPTN tu. Nanti dokumen siap, mereka akan inform melalui call atau email. Saya tak pasti mereka akan pilih salah satu method, atau mereka buat dua-dua sekali. Sebab PTPTN cuba contact saya, tapi saya tak angkat sebab tengah training. Lepas tu dia email pulak. Lepas tu last-last kitorang berhubung melalui call.

.

Bila dah siap ke-empat-empat dokumen, maka bolehlah ke KWSP berdekatan untuk urusan pengeluaran duit. Eh tak. Anda tak dapat duit tu. Duit tu nanti akan terus dimasukkan dalam akaun PTPTN. Urusan tu mengambil masa 21 hari. Huhuhu. Kalau 21 hari memang tak sempat lah. Tapi petugas tu senyum-senyum cakap, selalunya cepat, dalam 14 hari dah boleh siap. Alhamdulillah! Tapi saya tetap menanti dengan debar. Selagi tak confirm, ia tetap suatu yang tidak pasti. HUHU. Jadi saya menanti SMS dari PTPTN dengan debar. Eh. Dari PTPTN ke dari KWSP? (*_*)

Oh ya, ada satu lagi perkara penting. Untuk dapatkan 20% diskaun, hutang mesti dibayar penuh, berdasarkan penyata baki pinjaman. Nanti baki 20% PTPTN akan pulangkan kemudian. Mungkin bank in terus kot. Oh itu nanti dulu. Yang penting, saya sempat bayar sebelum 30 Sept tu.

.

Alhamdulillah. Akhirnya selesai satu hutang. Happy sangat. Betullah macam yang saya pernah baca dan kawan saya Mel pernah cakap. Petua nak langsaikan hutang.

1. Mula-mula kita kena niat berazam untuk membayar hutang.

2. Kemudian bertekun dan istiqamah dalam membayar hutang.

3. Bordoalah kepada Allah supaya dipermudahkan urusan pembayaran hutang, dan dicukupkan rezeki untuk kita.

Insya-Allah, Allah akan permudahkan urusan kita. Paling penting, kena yakinlah dengan pertolongan Allah.

happy anime 2

*Saya juga nak cakap KWSP Kajang adalah sangat best! Dah la tak ramai orang, baik pulak tu. So far, urusan saya sangat dipermudahkan. Terima kasih!!!

Regards,

~HA~