I had bad stomachache last Friday. Sakit sangat, sampai saya terpaksa tidur meniarap atas lantai. Sakit, sampai saya terpaksa sms cakap saya masuk kerja lambat.

Sakit tu bermula dari selepas sahur. Haih.. ntah apalah silapnya. Adakah sebab Malis char kuew teaw yang dimakan masa berbuka? Atau sebab saya tak makan nasi? Atau sebab kuantiti makanan?

Akhirnya pukul 11 pagi barulah saya pergi kerja, setelah sakit dah berkurangan sikit. Satu perangai saya yang tak elok, saya tak suka pergi klinik. Okay, not that saya takut dengan doktor. Dan bukan untuk semua penyakit. Cuma kalau sakit perut saja. Sebab saya takut treatment dia. HAHA. No no. Bukan sebarang treatment. Cuma satu treatment tu. Okay, ia bukan dipanggil treatment pun. Cuma examination saja. Tapi saya takut betul kalau mereka tiba-tiba mereka decide nak suruh saya buat examination yang ‘itu’.

‘Itu’ tu apa? Oh, yang itu tu bernama Endoscopy. Tadi saya pergi google.

Web definition:

visual examination of the interior of a hollow body organ by use of an endoscope.

Okay, tak nampak kenapa saya takut? Nah baca pulak NHS Choise ni! Sebenarnya saya nak ambil dari Medical News Today, tapi link dia problematic pulak. Tapi NHS Choise ni pun dah okay dah kalau nak faham.

An endoscopy is usually carried out while a person is awake. It is not painful, but can be uncomfortable so a local anaesthetic or sedative (medication that has a calming effect) may be given to help you relax.

The endoscope is carefully inserted into your body. Exactly where it enters your body will depend on the part of the body being examined.

An endoscopy can take 15-60 minutes to carry out, depending on what it’s being used for. It will usually be performed on an outpatient basis, which means you will not have to stay in hospital overnight.

Cuba baca first sentences. Waktu berjaga? Uhuh.. (-_-“) ~pitam~ (*_*).

Saya dah tak perduli ayat seterusnya. Tak sakit? Boleh bagi sedatif to keep calm? Saya tak peduli!!! Waaa.. (T_T) Tahu tak endoscope tu dimasukkan dari 2 jenis lubang dalam anggota badan. Dari atas dan dari bawah ~pitam lagi~

from upper and lower

from upper and lower

camera yang dipanggil endoscope

camera yang dipanggil endoscope

Jadi.. saya tak boleh membayangkan macammana saya nak swallow endoscope itu.. dan bertahan sampai 15-60 minit. ~menangis~ Itu kalau kena swallow. Kalau..

Okay, swallow saja saya rasa. Sakit perut tak perlu lah nak masukkan dari bawah pulak. (-_-“) ~stress~

upper_endoscopy_prep

Oleh kerana sangat takut, saya bertahan selama 4 hari. Aneh kan? Sanggup berguling-guling menahan sakit. Tahu tak macam mana method saya hilangkan sakit? Saya pergi tidur! Berjaya? Bergantung kepada level kesakitan. Kadang-kadang berjaya, kadang-kadang tak. Tahu tak, asalnya saya sudah rasa sakit-sakit sejak beberapa hari sebelumnya. Tapi kerana method tidur inilah, saya sakit teruk hari Jumaat.

Nak tahu apa lagi yang aneh? Saya tetap berpuasa walaupun 4 hari bertahan sakit. Mahu lagi cerita aneh? Hari Jumaat itu, saya tetap bekerja walaupun pegi kerja lewat sikit, dan dalam keadaan sakit. Dan selepas berbuka, saya kembali menggunakan method tidur untuk menahan sakit. Dan ada suatu malam di dalam 4 hari itu, saya hampir tak dapat melelapkankan mata akibat rasa perut yang tidak selesa. Dasar manusia aneh! Sanggup bersakit..

Bila sakit yang terlalu lama, saya jadi bersyukur tiba-tiba. Bukankah sakit itu menghapuskan dosa? Dan bukankah sakit itu buat kita sedar yang kita ini hanya hamba? Nikmat sihat yang jarang kita hargai, bila sakit barulah kita berdoa demi sebuah kesihatan!

Dan demi sakit itu, barulah saya menghargai tubuh badan ini..

Regards,

~Ha~