Tags

1. Korean and phone; or iPhone to be specific, macam tak boleh dipisahkan. The first thing I saw when I entered their subway (we called it train here) is people holding the handphone, and wearing earphone. Ia dah macam jadi satu culture di Soeul. Saya sempat sneaked out to a few phone beside me, and it’s either they were surfing fb, surfing internet, reading book, listerning to music or watching tv or movie, so I conclude that having phone become a must if you live in Soeul.

sila abaikan orang sedang tertidur tu.. focus pada orang yang di kiri sekali. Memegang hp atau earphone di telinga mmg scene wajib dlm train. Kalau tak pegang hp tu yg pelik!

2. Despite cold wheather, short skirt is also a must to many korean girls. Wah.. memang menimbulkan kekaguman. Tak sejuk kah? Walaupun mereka pakai baju sejuk or cardigan or a few shirts, skirt tetap pendek paras peha. Macam kaki diorang tu kalis sejuk saja. Walaupun skirt pendek tu dipakai dengan tights atau legging, tapi benda tu tetap nipis jugak kan??

maaf.. saya tak la amik gambar short skirt diorang. Gila lah tu!! (-_-‘)

3. Orang korea sangat kuat berjalan. Memang tak mampu ditandingi orang Malaysia (Saya tak boleh cakap dunia, sebab saya cuma pernah tinggal di Malaysia saja). Berjalan dengan menaiki tren saya sudah boleh mengakibatkan peluh yang mencurah-curah, tapi sebab sekarang sudah autumn, takda peluh pulak yang tercurah. Tapi menimbulkan sakit kaki yang amat sangat. Nak tahu kenapa? Sebab..

i) Nak pergi ke subway dari guess house saja, saya sudah perlu menuruni bukit, turun tangga, naik bukit kembali, turun bukit kembali, barulah sampai ke pintu subway station. Bentuk muka bumi di Korea ni memang berbukit bukau dan berombak-ombak, and their manage to build their house without flatten the ground. Saya suspect (suspect jelah based on observation bila lalu tepi contraction site) kalau kat Malaysia mesti bukit and tanah-tanah ni di ratakan.

itu tangga nak ke rumah tumpangan kami, happy guest house.

ii) Bila enter subway station pula, saya perlu turun tangga sampai 3 kali, untuk sampai ke bahagian menunggu. Dan satu-satu tangga tu, tinggi dia masya-Allah. Mujurlah, dalam setiap 3 tangga yang kami jumpa tu, salah satu ada escalator. Lif ada juga, tapi keutamaan pada warga emas dan ibu mengandung, sampai kalo kau naik, macam rasa bersalah saja kalau warga emas sebelah kau asyik pandang-pandang.

escalator yg dituruni.. tinggi-tinggi escalator dia..

iii) Selalunya bila nak ke mana-mana, kami memang terpaksa transfer train banyak kali. And although in the same station, tapi kami terpaksa naik tangga, walking 5-10 minutes, sometimes climb back, sometimes turun tangga untuk sampai subway yang satu lagi. Hoi hoi, memang tiring.

subway map yang berselirat..

iv) Bila dah sampai, kena balik panjat 3 tangga untuk keluar dari station. Sama macam process (ii) tadi.

v) Bila keluar dari station tu pun belum sampai destinasi lagi. Untuk sampai destinasi, kenalah berjalan lagi. Kadang-kadang 5 minit je. Tapi pernah juga sampai setengah jam. Letihnya!

Jadi tentulah saya cakap orang korea ni kuat-kuat belaka. Tapi tak mungkin boleh apply kat Malaysia. Malaysia panas. Habis berpeluh ketiak. Kat sana, cuaca lebih redup dan sejuk. Kalau angin bertiup, lagi bertambah sejuk! Tapi tatau la kalau summer. Saya tak pernah mengalami summer kat Korea.

4. Kereta atau laluan perjalan kaki dibuat di sebelah kanan, jadi kalau berdiri di escalator atau berjalan, kami selalu mengalami masalah berjalan di lorong yang salah. Bila naik teksi, saya selalu terasa macam saya yang sedang memandu. HAHA.

kosongkan laluan kiri please..

5. It happened to be orang Korea adalah sangat tinggi. I thought all asian are the smallest and shortest. But not to Korean I guess. Sampai bila naik subway, it always happend that ourselves were the shortest one, if not the smallest one. Ada lah juga satu dua orang Korea yang pendek, and that’s make us counting on that.

6. Mereka sangat suka Dunkkin Donat. Bersepah-sepah! Dalam airport je ada sampai 4-5 kedai. Apakah??

one of dunnkin donut at Incheon Airport

7. Mereka suka ber-make up. Hampir kat semua station ada kedai kecantikan. Dan diorang tak segan nak betulkan make up dalam train or di mana-mana. Which is lepas tu saya pun tiru jugak. Tapi saya betul-betulkan tudung jelah. HEHE.

yang sempat saya snap..

8. They like wearing shoes. Uh?? Macam ada kepelikkan pada ayat tu. Tak tak. Maksud saya, they like wearing, either sport shoes or high heels. Memang tak pernah nampak mereka pakai sandal. Or anything related. So memang tak sama dengan kaki orang Malaysia. High heels pulak memang jenis 3-4 inches tuh! I suspect mereka suka pakai sport shoes sebab kena berjalan banyak. And tahan sejuk. (Sila rujuk picture No. 1)

9. I think Korea a bit more like Japan to in term of their shop lot. Kat sana, all the shop lot kecik-kecik belaka. But they manage to decorate their shop nicely and cute!! Sampai saya pun ter-inspired dengan decoration diorang, terus rasa nak hias bilik macam tu jugak. HAHA.

comel kan?

10. Orang Korean sangat peramah. Or they only friendly with tourist? HAHA. Saya pun tak pasti, tapi kami semua ada rasa macam tu. Sebab kitorang ada a few  experience to proof that. Contohnya, kalau kami naik train, they like to stare at us, expecially the eldest. When we smile back at them, then they start asking question. Part ni yang letih nih. Sebab diorang tak tahu langsung english. So we just guessing the answer. Kalau macam ada dengan perkataan ‘nara’ (means: country/negara), dan terus kitorang jawab Malaysia. Lain-lain, kitorang sengih-sengih je. Then like to ask us about our scarf. Jarang kot tengok orang pakai tudung. And many of them try to help us finding direction. Either volunteer by asking us (tu selalunya yang pandai cakap english la), or waiting for us to ask them (HAHA. I’m guessing by their sudden appearance beside us, and looking at our map). Tapi ada 2-3 kali tu, we saw that bila korean ask korean about direction, and they just ignore it. Ada tu, kami tengok ada owner kedai marah and halau orang korea, but after that he served us. Saya rasa sangat kesian kat auntie tu. Although, I actually don’t know what really happenned. Hmm.. let’s don’t judge!

Rasa macam banyak je lagi benda yang saya rasa pelik di Korea, but I can’t remember them all. Tapi pelik pada saya mungkin tak pelik pada orang lain. But I just wanna share what I feel during those 7 days in Korea.

Lain kali sambung lagi. An yong..!!

Regards,

Hans Ha Chan

or Kim Yoo Ha?😀